[ Pobierz całość w formacie PDF ]
samych agencji public relations, które w swojej większości chcą uczciwych metod
działania w tym zawodzie, popyt na czarny PR trwa, a jego działania spełniają
swoje ukryte cele. Są dziennikarze, którzy, wykorzystując takie materiały do pu-
blikacji pod swoim nazwiskiem, zrobili na tym kariery. W chwili obecnej w Polsce
działa około 500 takich agencji lobbingowo-reklamowych. Część z nich działa
uczciwie, część natomiast nie stroni od podsuwania redakcjom czy upowszechnia-
nia innymi drogami dezinformacji lub materiałów kompromitujących przeciwnika
zleceniodawcy.
Branża PR w Polsce jest jeszcze młoda i takie nieuczciwe działania szkodzą jej
wizerunkowi. Paradoksalnie – stosowanie czarnego PR przez niektóre agencje PR
całej branży robią czarny PR. Konieczne są więc działania, które ograniczą brudny
PR. Przede wszystkim trzeba nagłaśniać tego rodzaju przypadki, uczyć czym jest
public relations i z pomocą dziennikarzy pokazywać wszelkie próby manipulacji
i oszukiwania ludzi.
Czarnego PR-u nie można postrzegać jednak tylko w czarnych barwach i mó-
wić o nim wyłącznie źle. Gdyby nie istniał, prawdopodobnie wiele nieuczciwych
spraw nigdy nie wyszłoby na jaw, a wielu aferzystów nadal nie poniosłoby kary.
Ujawnianie złej prawdy służy społeczeństwu, a ci, którzy się do tego przyczyniają
tworzą i dowodzą istnienia demokracji.
Obecna sytuacja, która pozwala na bezkarne stosowanie czarnego PR nie jest
najlepsza dla tej branży. Podobnie jak wszystkie zmiany, tak i ta wymaga czasu.
Przecież z profesjonalnym Public Relations mamy do czynienia dopiero od kilku
ostatnich lat. Należy mieć nadzieję, że to tylko okres przejściowy i dzięki propa-
gowaniu i przestrzeganiu zasad etyki PR szybko osiągnie stan co najmniej satys-
fakcjonujący – dla dobra całego środowiska Public Relations.
Bibliografia
1. Leszek Kupiec, Anna Augustyn, Public Relations, Wyższa Szkoła Finansów i Zarzą-
dzania, Białystok 2004.
2. Łukasz Piasta, Public Relations. Istota, techniki, Centrum Informacji Menadżera, War-
szawa 1996.
3. Krystyna Wójcik, Public Relations od A do Z, tom 1, Agencja Wydawnicza Placet,
Warszawa 2001.
4. Wiesław Gałązka, Wyborcze dylematy państwa Kiepskich, Piar.pl nr 5, wrze-
sień/październik 2005, s. 42-45.
5. Marcin Kowalski, Michał Kopiński, Czy Kurski wstąpi teraz do Samoobrony?, Gazeta
Wyborcza nr 239 z dn. 13.10.2005, s. 3.
6. Paweł Wroński, Atak Wehrmachtem, Gazeta Wyborcza nr 238 z dn. 12.10.2005, s. 1.
7. Maciej Basiewicz, Paweł Snarski, Lobbyści – władza zza kulis,
http://www.gds.pl/main.php?id=67&podstrona=105&lang=pl, 13.06.2006.
148
148
149
8. Paweł Biernat, Rasizm w komunikacji,
http://wirtualnemedia.pl/documentPrint.php?id=342382, 13.06.2006.
9. Michał Chmielewski, Czarny PR w mediach,
http://www.ubezpieczenia.wp.pl/POD,8,hor,4,p,5,ver,w,wid,7115230,wiadomosci.html,
13.06.2006.
10. Marek Domagalski, Dramat w trzech aktach – akt sądowy,
http://arch.rzeczpospolita.pl/a/rz/2001/11/20011113/200111130069.html, 13.06.2006.
11. Anita Gargas, Jak załatwić przeciwnika,
http://wiadomosci.onet.pl/1180296,720,kioskart.html, 13.06.2006.
12. Marcin Golec, Etyka w Public Relations – utopia czy realizm?,
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/utopiaczy2.html, 13.06.2006.
13. Magdalena Hendzel, Prezydencki P(oke)R. Jak sprzedać polityka, http://www.info-
pr.pl/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=35, 13.06.2006.
14. Iwona Konarska, Lekowy rozbój,
http://www.informacje.farmacja.pl/index.php?opt=wiecej&id=2002&news=2&powrot
=szukaj&szukaj=lekowy%20rozbój, 13.06.2006.
15. Helena Kowalik, Czarno to wygląda,
http://www.informacje.farmacja.pl/index.php?opt=wiecej&id=1903&news=2&powrot
=show&of=103, 13.06.2006.
16. Teresa Kuczyńska, Dezinformacja zamiast informacji,
http://wiadomosci.onet.pl/1219104,720,kioskart.html?, 13.06.2006.
17. Leszek Kraskowski, Nie widać końca afery żelatynowej,
http://www.halat.pl/article.php?make_stat=ekologia01&ekologia_w_polsce2&fs=ekolo
gia01.html, 13.06.2006.
18. O. Krynicki, Wybielamy, przyczerniamy – public relations,
http://www.mediarun.pl/news/id/7914, 13.06.2006.
19. Jerzy Olędzki, Czarne sztuczki, propaganda i brudny PR,
http://www.id.uw.edu.pl/pracownicy/joledzki/CzarnyPR.htm, 10.06.2006.
20. Michał Pietrzak, Czarny PR straszy na giełdzie,
http://www.businessman.com.pl/index.php?co=view_skrot&art_id=374&akt_numer_id
=24, 12.01.2006.
21. Sergiusz Pinkwart, Lewinsky i Jarucka. Asystentki,
http://www.gala.pl/gala2/print.jsp?place=Text01&news_cat_id=109&news_id=5212,
13.06.2006.
22. Joanna Skrzypczak, Wojna na słowa, teczki i spoty,
http://wiadomosci.onet.pl/1243021,2677,kioskart.html?, 13.06.2006.
23. Marzanna Stychlerz-Kłucińska, Coś tu śmierdzi. Afera z Constarem
http://wiadomosci.onet.pl/1225934,2677,kioskart.html, 13.06.2006.
24. Wojciech K. Szalkiewicz, Więcej światła. Dlaczego nie istnieje czarny PR,
http://www.info-pr.pl/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=44,
13.06.2006.
25. Robert Walenciak, Pułkownik Miodowicz – autor prowokacji,
http://wiadomosci.onet.pl/1243021,2677,kioskart.html.
26. Aleksandra Zborowska, Jak się korumpuje dziennikarzy,
http://www.harry.zewpress.com/Pliki/korumpowanie.htm, 18.01.2006.
149
Czarny PR w teorii i w praktyce
Urszula Styrcz
27. Anna Jarucka jest już podejrzana,
http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,wid,8024045,wiadomoschtml, 4.01.2006.
28. Czarny PR i zarzuty dotyczące poziomu emisji i ekonomiki,
http://www.biodiesel.pl/baza_wiedzy/co_mowia_przeciwnicy/, 13.06.2006.
29. Czarny PR w kampanii prezydenckiej,
http://www.proto.pl/informacje/info?itemId=17751, 13.06.2006.
30. Czarna Rzeczpospolita?, http://www.proto.pl/archiwum/info?itemId=7196, 13.06.2006.
31. Dogadali się z ministrem, http://www.proto.pl/informacje2_archive?nr=27, 13.06.2006
32. Dorn i jego kochanka, www.szukamypolski.com/nietext.php, 18.01.2006.
33. Gorący temat, http://www.epr.pl/goracytemat.php?id=102&itemcat=5, 13.06.2006.
34. Jak wybieraliśmy prezydentów w III RP?,
http://wiadomosci.gazeta.pl/wybory2005/1,67805,2870462.html, 13.06.2006.
35. Nowe sposoby na czarny PR,
http://www.ipis.pl/artykul.php?idartykul=3531&poddzial=Komunikacja, 13.06.2006.
36. Podsumowanie dyskusji o czarnym PR,
http://www.proto.pl/raport_proto/info?itemId=11670, 13.06.2006.
37. Reklama – wybrane zasady etyczne i moralne,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]