[ Pobierz całość w formacie PDF ]

" Lista zmiennych. W trybie testowym filmu, u\yj polecenia Debug/List Variables, aby
uzyskać listę aktualnie zainicjalizowanych zmiennych, dowiedzieć się, gdzie się znajdują
oraz jakie przechowują wartości. Jest to bardzo pomocne przy sprawdzaniu, jakie
zmienne występują w określonym miejscu listwy czasowej lub do poznania nazwy listwy
czasowej, na której są przechowywane.
" trace(wyra\enie). Umieść w skrypcie filmu akcję trace, aby wysłać tekst lub
wartość jakiegoś wyra\enia do okna Output w trybie testowym. Wartość wysyłana jest po
wykonaniu akcji trace w odtwarzanym filmie. Jako narzędzie słu\ące do wyszukiwania
błędów, akcja trace jest podobna do polecenia alert()języka JavaScript.
" Własne interfejsy testowe  mo\esz tak\e tworzyć własne okna pomagające testowaniu
wewnątrz samego filmu. W tym celu mo\esz na przykład u\yć przeciągalnych klipów
filmowych (zajrzyj do pliku propInspector.fla z rozdziału 19.,  Sterowanie klipami
filmowymi ). Przewa\nie flashowi programiści tworzą tymczasowe pola tekstowe, które
wyświetlają pewne wartości w czasie testowania filmu podczas produkcji. Umieść wszystkie
tymczasowe pola tekstowe na osobnej warstwie. W czasie publikacji ostatecznej wersji z
warstwy tej zrób warstwę wzorcową, by program jej nie wyeksportował.
Ostrze\enie! Jeśli wydaje Ci się, \e cały skrypt jest pomijany, mo\esz mieć prosty błąd
składniowy w jednej z jego linii. Jeśli w jakimś skrypcie (zawartym w ujęciu, klonie przycisku lub
detektorze zdarzeń OnClipEvent) zostanie znaleziony błąd składniowy, to cały skrypt jest
pomijany. Po poprawieniu błędu i ponownym przetestowaniu (lub publikacji) akcje z tego
skryptu znowu zaczną działać.
Panel Debugger
Po wybraniu polecenia Control/Debug Movie Flash 5 na podstawie pliku edycyjnego .FLA tworzy
plik filmowy .SWF i otwiera panel Debugger. Panel ten (rysunek 21.6) umo\liwia śledzenie wielu
interesujących informacji w czasie odtwarzania pliku .SWF.
Rysunek 21.6. Gdy przystępujesz do poszukiwania błędów w skryptach, panel Debugger staje się
bardzo pomocny
Oto opis elementów panelu Debugger.
" Pasek stanu  znajdujący się na górze panelu pasek stanu określa, gdzie znajduje się plik
.SWF. Jeśli u\yłeś polecenia Test Movie (lub Debug Movie) we Flashu 5, wtedy na pasku
znajdzie się napis  Test Movie . Jeśli testujesz film w przeglądarce, pasek stanu poka\e
absolutną ście\kę dostępu (lub adres URL) pliku .SWF.
" Drzewo struktury filmu  w oknie znajdującym się na górze panelu Debugger znajdziesz listę
absolutnych ście\ek adresowych (uło\onych hierarchicznie) do wszystkich aktualnie
odtwarzanych listew czasowych filmu Flasha, włączając w to zwykłe klony klipów
filmowych, załadowane pliki .SWF (zarówno do poziomów, jak i klipów filmowych) oraz
zduplikowane lub dodane klipy filmowe (utworzone za pomocą skryptów).
" Zakładka Properties  pierwsza zakładka, wyświetlana w dolnej części panelu Debugger
pozwala obejrzeć wszystkie właściwości listwy czasowej zaznaczonej w drzewie struktury
filmu. Mo\esz nawet zmienić wartość właściwości, wpisując ciąg znaków, liczbę lub wartość
logiczną. Nie mo\esz jednak wpisać wyra\enia (na przykład x + 50), jako wartości
właściwości.
" Zakładka Variables  środkowa zakładka panelu pozwala obejrzeć wszystkie zmienne listwy
czasowej zaznaczonej w drzewie struktury filmu. Podobnie jak w przypadku właściwości,
tak\e tutaj mo\esz zmienić wartość zmiennej (obowiązują te same ograniczenia dotyczące
wpisywanych danych).
" Zakładka Watch  ostatnia zakładka z dolnej części panelu pozwala śledzić określone
zmienne na dowolnej listwie czasowej. Istnieją dwa sposoby dodawania zmiennych do listy:
" kliknięcie prawym klawiszem myszy (Ctrl+kliknięcie na Macu) nazwę zmiennej z
zakładki Variables i wybranie z podręcznego menu polecenia Watch,
" kliknięcie prawym klawiszem myszy (Ctrl+kliknięcie na Macu) pusty obszar listy Watch
i wybranie z podręcznego menu polecenia Add.
Mo\esz usunąć zmienną z listy Watch, klikając ją prawym klawiszem myszy (Ctrl+kliknięcie
na Macu) i wybierając z podręcznego menu polecenie Remove.
Umo\liwienie zdalnego usuwania błędów
Jak ju\ wcześniej wspomniano, mo\esz teraz usuwać błędy z filmów Flasha 5 (pobieranych z
Internetu lub znajdujących się na lokalnym dysku), kiedy są odtwarzane w przeglądarce. Aby
umo\liwić takie usuwanie błędów, musisz zrobić dwie rzeczy.
1. Umo\liwić śledzenie odtwarzania w ustawieniach publikacji. Otwórz okno dialogowe
ustawień publikacji (File/Publish Settings) i kliknij zakładkę Flash. Zaznacz opcję Debugging
Permited i wpisz hasło, jeśli umieszczasz potem ten plik na serwerze WWW. Hasło nie jest
wymagane, ale zalecamy je ustalić ze względów bezpieczeństwa.
2. Zainstalować odtwarzacz filmów Flasha (wersję Debug) dla u\ywanej przeglądarki. Instalator
modułu odtwarzacza (lub modułu kontroli ActiveX) znajdziesz w katalogu Players\Debug
znajdującym się w katalogu Flasha 5. Przed instalacją wersji Debug wycofaj instalację
poprzedniego modułu.
Po wykonaniu tych dwóch operacji mo\esz wpisać adres pliku .SWF w Internecie (lub na
lokalnym dysku) w oknie przeglądarki. Ewentualnie mo\esz u\yć polecenia podglądu publikacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • janekx82.keep.pl