[ Pobierz całość w formacie PDF ]

- podtrzymywanie popytu na znane już rodzaje imprez tu­
- niepowtarzalność imprezy turystycznej;
rystycznych;
- potrzeba wspomagania jej sprzedaży.
- przekonywanie klientów o potrzebie wzięcia udziału
Utrzymywanie niepowtarzalnego charakteru danego rodzaju
w większym zespole imprez turystycznych;
imprez może być trwałe (np. jeśli  rdzeń produktu" stanowią
- zachÄ™canie do zakupu uczestnictwa w imprezach w okreÅ›lo­
wysokiej klasy pałace, muzea albo unikalne pomniki przyrody
nym czasie (np. przed sezonem, po sezonie);
znajdujące się w niektórych parkach narodowych) lub okresowe
- zachÄ™canie do zakupu uczestnictwa w imprezach na okre­
(kasyna gry, modne W danym okresie ośrodki wypoczynkowe) ze
ślonych warunkach (np. wycieczki grupowe).
wzglÄ™du na pojawianie siÄ™ po pewnym czasie substytutów (na­
Promocja jest ważnym narzędziem walki konkurencyjnej.
stępnych, modniejszych ośrodków tego samego rodzaju, stadium
Promując konkretne imprezy turystyczne przedsiębiorstwo dąży
dojrzaÅ‚oÅ›ci imprezy turystycznej wiąże siÄ™ z utratÄ… cech oryginal­
do zdobycia na rynku jak najmocniejszej pozycji. Kształtowaniu
noÅ›ci wskutek  podrabiania" jej przez wiele firm konkurencyj­
strategii promocyjnej musi towarzyszyć założenie, że potencjalny
nych. Powoduje to wyrównywanie się cen na danym rynku. Biuro
klient zostanie zachÄ™cony do zakupu tylko wówczas, gdy do­
podróży musi zwiększyć wysiłki zmierzające do aktywizacji
strzeże w zawieranej transakcji korzyść dla siebie lub bliskich mu
sprzedaży, a jednym ze skutecznych środków może się okazać
osób.
pewne obniżenie cen. Strategia taka bywa też niezbÄ™dna wów­
O wyborze przedmiotu oraz intensywnoÅ›ci promocji decy­
czas, gdy klienci przejawiajÄ… brak zainteresowania niektórymi do­
dujÄ… zazwyczaj:
brami lub usługami wchodzącymi w skład imprezy turystycznej.
- cele biura podróży;
- ilość środków finansowych przeznaczonych na działania
6.4.3. Polityka promocyjna w dziedzinie sprzedaży
marketingowe;
i reklamy oraz sprzedaż osobista
- rodzaj imprez turystycznych podlegajÄ…cych wspomaganiu;
Przez  politykę wspomagania i reklamy" należy rozumieć
- adresat akcji: określona grupa społeczna na rynku;
wszelkie dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do tego, by informacja o impre­
- obecna i spodziewana konkurencja na rynku imprez turys­
zach danego biura podróży i ich dostÄ™pnoÅ›ci dotarÅ‚a do Å›wiado­
tycznych;
mości określonych grup społecznych danego miasta lub regionu.
- koszt poszczególnych działań70.
System promocji składa się z wielu elementów, wśród których
najważniejsze są trzy główne: reklama, wspomaganie sprzedaży
70
J. Altkorn, op. cit., s. 145-149; Podstaivy marketingu. Instytut Marketingu, Kra­
ków 1993, s. 314-326.
J. Altkorn, op. cit., s. 116-117.
77
76
Reklama informacyjna sygnalizuje pojawienie siÄ™ na ryn­
W polityce promocyjnej wyróżniamy dwa główne kierunki:
ku nowych rodzajów imprez turystycznych. Reklama zachÄ™­
wspomaganie sprzedaży i reklamę.
cajÄ…ca ma przekonać ewentualnego nabywcÄ™ do uczestni­
Wspomaganie sprzedaży. Konsekwentne podejÅ›cie do dzia­
ctwa w danej imprezie, informujÄ…c o jej nietypowych walorach
łalności zwanej  wspomaganiem sprzedaży" polega na:
(ceny, niepowtarzalne obiekty krajoznawcze itp.). Reklama
- ustanowieniu celów wspomagania sprzedaży;
przypominajÄ…ca ma utrwalić w pamiÄ™ci te cechy imprezy turysty­
- wyborze narzędzi wspomagania sprzedaży;
cznej, które mogą się przyczynić do podjęcia decyzji o zakupie
- sformułowaniu programu wspomagania sprzedaży;
uczestnictwa (specyfika  rdzenia produktu" lub warunków,
- sprawdzeniu efektywnoÅ›ci programu wspomagania sprze­
w jakich impreza siÄ™ odbywa: komfort lub zakÅ‚adany prymity­
daży;
wizm).
- wprowadzeniu w życie programu wspomagania sprzedaży;
71
Ze względu na rodzaj stosowanych środków technicznych,
- ocenie wyników wspomagania sprzedaży .
dzielimy reklamÄ™ na:
Wspomaganie sprzedaży w przypadku turystyki ma m.in. na
- prasowÄ…;
celu poznanie potencjalnych uczestników imprez oraz samą
- telewizyjnÄ…;
sprzedaż. Aby te cele zostały osiągnięte, imprezy turystyczne
- kinowÄ…;
powinny być szeroko znane; duża liczba osób musi je  wypró­
72
bować"; informacja o imprezach musi być atrakcyjna . - radiową;
Ponadto do Å›rodków bezpoÅ›redniego wspomagania sprze­ - pocztowÄ…;
73
daży należy zaliczyć: organizacjÄ™ konkursów, wrÄ™czanie upomin­ - ogÅ‚oszenia ;
ków, obniżki cen, bezpłatne ubezpieczanie podróżnych itp., - katalogi imprez, foldery;
a więc to, co nazywa się  środkami promocji uzupełniającej".
- afisze;
Reklama. Zdaniem GoÅ‚ki - reklamÄ… jest każdy pÅ‚atny spo­
- wystawy.
76
sób nieosobistego prezentowania i popierania zakupu towa­
A oto krótka charakterystyka ważniejszych środków . [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • janekx82.keep.pl